Fotorady

Ne, nepůjde o rady, které bych snad někomu dával já sám, to ani náhodou, k tomu nejsem kompetentní. Ale rozhodl jsem se založit tuhle stránku a dávat na ní zajímavé věci, určené nám všem, co bychom rádi svoje nevalné fotografické schopnosti nějak vylepšili. Zdroj bude uveden vždy prostřednictvím odkazu na originál textu. Začínám se dvěma texty, patrně budou čas od času přibývat další.

ID balloonchasers na DPreview – Než se zeptáte „jaký objektiv si koupit“…

Jeden z nejčastějších dotazů na tomto fóru je „jaký objektiv si mám koupit?“ Často se na to ptá někdo, kdo sám přiznává, že nemá se zrcadlovkami žádné zkušenosti nebo že čeká na doručení čerstvě koupeného fotoaparátu. Rád bych takovým lidem navrhnul pár věcí, které by měli podstoupit, než začnou zjišťovat, jakým objektivem mají nahradit ten základní, který k fotoaparátu dostali:

1. Experimentujte se základním objektivem. Zjistěte, co dokáže. Překvapí vás tím, co se s ním dá vyfotit, pokud mu k tomu dáte příležitost.
2. Foťte v celém rozsahu ohnisek, clony a expoziční doby.
3. Zjistěte, jak spolu souvisejí věci jmenované v bodu 2.
4. Vyfoťte stejný snímek s různým nastavením ISO. Všímejte si, jak odlišná citlivost ovlivňuje clonu a čas.
5. Vyzkoušejte všechny režimy, které váš fotoaparát má.
6. Záměrně fotografii podexponujte nebo přeexponujte, abyste tak tomu, kdo si bude fotografii prohlížet, předali to, co jste předat chtěli.
7. Experimentujte s bokehem a kreativně ho využívejte. Ano, i základní objektiv umí vytvořit bokeh.
8. Nastavte si na objektivu jednu ohniskovou délku a nechte ho tak celý den. Místo objektivu zoomujte prostřednictvím nohou.
9. Celý den používejte pouze ruční ostření. Naučte se ostřit bez toho, abyste museli spoléhat na automatické ostření.
10. Fotografujte s delšími časy (z ruky i na stativu). Zjistěte, jak dlouhý čas ještě jste schopni udržet v ruce, aniž by byla fotografie rozmazaná. Na fotografii, kterou byste si klidně pověsili na zeď, zkuste navodit pocit pohybu. Vyfotografujte vodopád tak dlouhým časem, že voda vypadá jako pomalu plynoucí mlha. ANO, to všechno můžete i se základním objektivem.
11. Pořiďte několik snímků s velice krátkou expoziční dobou. Zastavte předměty v letu.
12. Fotografujte velmi dlouhé expozice. Rotaci hvězd, světla automobilů, rozmazaný pohyb, ohňostroje, to všechno jsou ideální příležitosti k vytvoření snímku, na který budete před ostatními hrdí. Ano, i tohle je možné se základním objektivem.
13. Vyfoťte blesk.
14. Vyfoťte měsíc. Ne zblízka, ale krajinu, jejíž součástí měsíc je.
15. Zkoušejte si techniku sledování. Rychle jedoucí auta nebo atleti na závodech jsou pro její nácvik ideální.
16. Fotografujte vodní kapky, dokud nepořídíte snímek, který si budete chtít někam pověsit.
17. Portrétujte své přátele.
18. Nafoťte momentky svých kamarádů.
19. Zeptejte se deseti cizích lidí, jestli si je můžete vyfotografovat.
20. Vyzkoušejte si autoportrét. Pořiďte takový, který budete chtít ukázat známým.
21. Zkuste fotit předměty zblízka. Možná nepůjde o skutečnou makrofotografii, ale budete se divit, co všechno základní objektiv dokáže.
22. Jděte v noci do města a fotografujte bez blesku. Naučte se využívat světlo, které je k dispozici.
23. Buďte rádi za to, že má váš fotoaparát zabudovaný blesk. Naučte se ho používat. Zkuste jeho světlo změkčit třeba ubrouskem nebo zkuste pomocí bílého papíru světlo blesku využívat odražené.
24. Fotografujte v poledne. Zjistěte, jakým způsobem stíny vytvářejí atmosféru.
25. Klekněte si při fotografování. Nejlepší úhel pro záběr není vždy možné najít vestoje.
26. Rozesmějte někoho snímkem, který jste vyfotili.
27. Přimějte někoho svou fotografií k zamyšlení.
28. Naučte se používat program, kterým fotografie zpracováváte. Je to vaše temná komora, naučte se z ní vytěžit maximum.
29. Navštivte na internetu něčí fotogalerii. Najděte v ní obrázek, který se vám líbí, a zkuste ho co nejpřesněji napodobit.
30. Prohlédněte si časopis. I v něm si najděte fotografii, která se vám líbí, a zkuste ji také napodobit.
31. Vytiskněte si tenhle seznam a podtrhněte si tipy, které jste se základním objektivem ještě nevyzkoušeli. Zkuste je.

Až si zmíněné věci vyzkoušíte a zkusíte i další, které vás přitom napadnou, zeptejte se sami sebe, co vás na tom nejvíc bavilo, čemu byste se rádi věnovali více, co byste rádi, aby vám šlo snáz, co byste chtěli dělat odlišně nebo jiným způsobem. Pak můžete začít hledat odpověď na otázku „jaký objektiv si mám koupit?“

ID rbhun na DPreview – Doufám, že Canon neohlásí model 450D…

protože se sem nahrnou všichni nováčci a začnou se donekonečna ptát, jestli si ho mají koupit, co si k němu koupit za příslušenství, a jestli je jejich fotka toho, co se jim líbí, dost dobrá, a jestli už má živý náhled a tak dál…

Lidi, PROSÍM! Fotografie je umění. Ano, samozřejmě si ten fotoaparát může koupit každý z vás, a my budeme mít radost, že jste si ho koupili místo kompaktu, a můžete přijít a ptát se, ale jenom tím, že jste zaplatili pětadvacet tisíc, se z vás umělci nestanou. Určitě si to všichni uvědomujete. Fotografie je také technika. Musíte znát clonová čísla, co je to vůbec clona a vědět, jak si vybrat objektiv. Jestli nevíte, jakou ohniskovou délku má mít objektiv, který chcete, pak vám pořád stačí stávající vybavení. Jenom lepší vybavení vám lepší fotografie nezajistí. Zrcadlovky jsou špičkové fotoaparáty a jakýkoliv objektiv, který na ně nasadíte, je schopen zprostředkovat nádherné fotografie. Ano, každý má své meze, ale ty jsou mnohem širší, než si myslíte. Prosím, kupte si fotoaparát, který budete využívat. Prosím, přečtěte si návod. Prosím, snažte se věci chápat. Prosím, pokud něčemu nerozumíte nebo něco nevíte, využívejte internet, knížky a další zdroje informací. Fotografování pomocí zrcadlovky není tak těžké jako dřív, ale pořád je potřeba, abyste NAPROSTO chápali, jak váš aparát funguje, co dělá jeho příslušenství a jak přesně fotografie vzniká. Ne, nemusíte vědět, jak pracuje CMOS snímač, ale musíte vědět, proč tam je.

Pokud nejste rozený profík, nebo prostě jen chcete zlepšit svoje fotografie, nebo se tady na fóru ptáte až moc, zvažte následující:

1. Zjistěte si význam následujících slov a to, jak ovlivňují podobu snímku:
Clona, závěrka, ISO, hloubka ostrosti, expozice, kompenzace expozice, ohnisková délka, makro, teleobjektiv, clonové číslo, EV, rozmazání, bokeh, šum, vyvážení bílé.
2. Pročtěte si ještě jednou návod. Přemýšlejte o funkcích, které váš fotoaparát má. Mají vám pomáhat tvořit, ne vás omezovat. Nastudujte si rozdíly způsobů měření expozice a režimů automatického ostření, které váš fotoaparát podporuje. Zjistěte si, jak fungují. Váš fotoaparát dělá většinu práce za vás. Pokud chcete, aby dopadla dobře, bylo by vhodné vědět, k čemu ve fotoaparátu dochází.
3. Napoužívejte plně automatické režimy. Podle potřeby využívejte režimy priority clony, priority času a manuální režím. Pokud nevíte, který zvolit, vraťte se k bodu 1. Pokud vás to nezajímá, jsou tu pro vás kompakty a nemusíte si nic dalšího kupovat nebo se na něco ptát, prostě mačkejte spoušť.
4. Nekupujte si jiné objektivy. Nekupujte si další vybavení. Expeimentujte se základním objektivem. Využívejte toho, co máte. Kus papíru může výsledek ovlivnit víc než špičkový objektiv.
5. Zkoušejte. Choďte s očima dokořán. Představujte si, jak by vypadalo to či ono na fotografii. Zkuste si představit, jak byste okolí viděli v hledáčku. Dívejte se do něj. Berte si s sebou fotoaparát na procházky a dívejte se do hledáčku. Zkuste odhadnou, jakou ohniskovou vzdálenost budete potřebovat, ještě před tím, než se do hledáčku podíváte. To je velice užitečné cvičení.
6. Pokud máte pocit, že už nemáte co fotografovat, přečtěte si rady od balloonchasers (pozn.: předchozí text). Určitě získáte spoustu inspirace.
7. Nefotografujte vestoje. Sehněte se, klekněte si nebo si lehněte na zem. Stoupněte si na židli nebo na žebřík.
8. Vyzkoušejte si všechny režimy, které vám váš fotoaparát poskytuje. Pokud jsou určené pro nějakou specifickou situaci (krajina, sport), zařiďte se podle toho. Běžte do nejbližšího parku a foťte děti, jak hrají fotbal, nebo třeba květiny zblízka. Zjistíte, že je pořád co fotografovat.
9. Utvořte skupinky po dvou nebo po třech. Najděte si něco, co chcete fotografovat (třeba jablko nebo strom nebo zajímavou cestu) a každý pořiďte jeden snímek. Můžete využívat stejný fotoaparát. Porovnejte si výsledky. Všmněte si, jak odlišně námět každý z vás vnímal. Zkuste přicházet s inovativními způsoby fotografování. Udělejte z toho soutěž.
10. Zkoušejte různá nastavení. Zkuste si expozici v režimu B. Zkuste clonu 16 a 3.5.
11. Něco vyfotografujte (cokoliv, třeba hrnek na stole) na střední ohnisko. Teď nastavte nejdelší a ustupte dozadu, abyste předmět viděli v hledáčku stejně velký jako předtím. Pokuste se ho vyfotografovat stejně jako předtím. Teď nastavte ohnisko nejkratší a jděte blíž. Porovnejte snímky (dívejte se na pozadí). Vyzkoušejte si fotografování různě velkých předmětů s různým pozadím.
12. Vyzkoušejte si několik filtrů. Levné a solidní jsou třeba Cokin P. Vyzkoušejte si přechodové filtry, otestujte proi obloze nebo na sklech auta levný polarizační filtr. Můžete si vyzkoušet infračervený nebo tmavě červený filtr. Zkuste se docílit šíleného vzhledu. Zkuste filtr pomazat jemně vazelínou (domácí varianta změkčovacího filtru). Zjistěte si o filtech něco.
13. Pokud máte pocit, že vyrábíte pěkné fotografie, ale něco vás při tom omezuje, tak si TEPRVE PAK kupte lepší vybavení. Po tom všem budete mít naprosto jasno v tom, co potřebujete. Pokud nebudete, běžte a pokračujte ve focení. Najděte svůj vlastní styl. Projděte si všechny své fotografie. Najděte ty, které se vám líbí, ale mohly by být lepší. Jděte na místo, kde vznikly, a zkuste to znovu.

Díky, že jste si to přečetli. Nechci, aby se někdo cítil špatně, ale všichni musíte nejdřív zapracovat na sobě, až potom na fotoaparátu. Já fotím pořád s prvním modelem zrcadlovky a ještě pár let se to nechystám změnit. Fotografuju už roky, ale nikdy jsem nenarazil na hranici u fotoaparátu. Občas jsem si říkal, že by se hodil lepší blesk nebo lepší objektiv, ale vždycky jsem se pletl. Jsou lidé, kteří fotí úžasné fotografie s kompakty a 20 let starými fotoaparáty. Buďte vděčni za to, co máte k dispozici vy, ale nenechte techniku fotit za vás.

23 lidem se článek líbí.

 888 total views,  3 views today

Napsal(a) dne 5. 9. 2007 v 02:37 v kategorii: |

7 Comments »

  • Lukáš Potěra napsal:

    Pokud neznáte význam slova bokeh, raději ho nepoužívejte.

  • Case napsal:

    Rád se nechám poučit o tom, kde je v textu slovo „bokeh“ použito chybně a jaký je podle vás jeho význam. Podle mne je bokeh dost nekonkrétně definovatelná věc, která do značné míry vcelku subjektivně hodnotí míru a povahu optického rozostření subjektů mimo rovinu ostrosti objektivu. Nevidím nejmenší problém ve větách jako „experimentujte s bokehem“ (ano, můžeme se bavit o tom, zda by nemělo být spíše „experimentujte s bokeh“) nebo „i základní objektiv umí vytvořit bokeh“ (čímž jsem vyčerpal dva ze tří výskytů toho slova ve výše uvedeném textu). Ale třeba se celé ty roky pletu a bokeh je něco docela jiného, to je klidně možné.

    (Jakkoliv bych klidně mohl opáčit, že výše uvedený text je pouze překladem textů někoho jiného, takže i pokud by v něm skutečně byla nějaká faktická chyba, klidně bych se mohl vymluvit na to, že je tam proto, že je i v původním textu.)

  • Lukáš Potěra napsal:

    Ve vašem článku bych nahradil slovo bokeh slovem hloubka ostrosti. Bokeh označuje již ono rozostřené pozadí/popředí a v podstatě se používá při posuzování jeho kvality a nikoli roostřenosti. Pro příklad- Canon EF 50mm 1,8 má nic moc bokeh, protože má jen pět lamel clony a bokeh je tak docela ostrý a rušivý, zatímco nějak velkoformátový obj. s 10 lamelami má bokeh pěkně jemný. S bokehem se dá inspirovat např. umístěním světelných zdrojů do (roostřeného) pozadí (vytvoření teček), nastavením hodnoty clony- tvorby různě velkých hvězdiček, 6 úhelníků (odvozeno od počtu lamel clony).
    Překvapivě dobře je popsán bokeh na wikipedii http://cs.wikipedia.org/wiki/Bokeh

    Vadí mi hlavně, že tímto můžete mistifikovat amatéry a ti pak budou za blbce, když se budou bavit s někým, kdo ví, jaký je význam slova bokeh.

  • Case napsal:

    Definice „bokeh“ je tak nejednoznačná a subjektivní, že opravdu nevidím nejmenší smysl v bojování za jediný správný význam toho termínu. Wikipedia není žádný směrodatný zdroj, je jenom jedním z mnoha. Když pohledám na internetu nebo budu mluvit s fotografy, v pěti případech z pěti se pravděpodobně dozvím něco trochu jiného. Někteří (a některé definice) považují bokeh jenom za charakteristiku onoho rozostřední, jiní bokeh vnímají komplexněji.

    Pokud někdo pro někoho „bude za blbce“ jenom proto, že nějaký volně definovaný termín chápe trochu jinak než on, pak především doufám, že ten amatér s někým takovým nebude ztrácet svůj drahocenný čas a půjde se raději bavit s někým inteligentnějším, kdo druhé nepovažuje za blbce kvůli nevědomosti nebo nuancím.

    A upřímně tedy doufám, že výše uvedené překlady nebudou nikoho mistifikovat.

  • Standa Doležal napsal:

    to jsou bláboly :) většina těch věcí vám k výběru objektivu nijak nepomůžou. když už něco opisujete a špatně překládáte, tak se aspoň zamyslete nad tím, jestli to vůbec dává smysl. ale aspoň jste mě pobavil :)

  • Case napsal:

    Tak jo, díky za názor a podnětnou věcnou kritiku. Klíčenky nevedu, takže bohužel.

RSS komentářů k tomuto příspěvku. Zpětné URL


Napište komentář

Používá systém WordPress | Styl: Aeros 2.0 z TheBuckmaker.com