Dnes jsem v diskusi pod jedním článkem o fotografování opět zahlédl dotaz ve stylu „Jaký objektiv si mám koupit na focení portrétů? Jaké ohnisko a pevný nebo zoom?“. Což bývá poměrně častý dotaz spousty nováčků a nejen stran portrétové fotografie, protože lze v zásadě aplikovat na všechny fotografické kategorie. Dotyčný si to tu asi nepřečte, ale podělím se zase o takové jedno fotografické moudro pro ty, koho to zajímá a zajímá je můj čistě amatérský názor na takovou věc.
Takže dle mého názoru a nejen pro portréty: kupte si takový objektiv, jaký potřebujete a především na jaký máte finanční prostředky. Zní to jako dost zbytečná a nicneříkající rada, ale jinak na takový dotaz odpovědět vlastně ani nejde. Kupte si to, co potřebujete a máte na to. To je celé. Všechno ostatní je podružné.
Pokud nevíte, jaký dodatečný objektiv potřebujete, pravděpodobně ještě nenastal čas nákupu jiného objektivu a směle můžete pokračovat ve focení tím, který máte, než sami přijdete na to, co vám u něj přesně chybí a které jeho konkrétní vlastnosti vás omezují. Dokud to sami nezjistíte, je víceméně zbytečné utrácet za něco, co vám poradil někdo jiný. Pár tipů na to, co můžete zatím zkoušet, najdete v textu Fotorady, který je linkovaný také nahoře v „hlavním menu“ tohoto blogu.
S ohniskem je to úplně stejně. Existují jisté zákonitosti, která ohniska jsou pro co vhodnější, takže třeba ty portréty se obvykle fotí nějakými středně dlouhými ohnisky (řekněme někde kolem 70-90mm), ale to neznamená, že s jiným ohniskem portrét nevyfotíte. Vyfotíte ho s 200mm i s 30mm objektivem, jen bude zkrátka vypadat jinak a je jenom na vás, zda vám to vyhovuje a samozřejmě zda specifických vlastností toho kterého objektivu umíte nějak zajímavě využít. Objektiv ani foťák ostatně fotky nedělá, ty dělá fotograf a to, jak vypadají, je mnohem méně vizitkou použité techniky jako spíš dovedností fotografa.
A pevná ohniska nebo zoomy? I to záleží jen a pouze na vás. Pevná ohniska mají punc objektivů pro „seriozní fotografy“, ale to neznamená, že zoomem neuděláte dobrou fotku. Ano, objektivy s pevnými ohnisky mají obvykle (poměrně logicky) lepší optické vlastnosti a větší světelnost. Ale zase jsou obvykle dražší a rozhodně jsou méně univerzální (jakkoliv to může být v mnoha případech výhoda, protože pevný objektiv vás prostě donutí při focení víc přemýšlet tam, kde byste se zoomem nemuseli). Spousta lidí si kupuje objektivy s co nejvyšší světelností kvůli „rozmazání pozadí“ aka DOF, ale světelnost je jen jednou složkou, která má na hloubku DOF vliv, nikoliv jedinou. V mnoha případech se dá dosáhnout takřka stejného výsledku různými způsoby s různým vybavením – zase je jen potřeba své vybavení znát a vědět alespoň přibližně, jak funguje optika a jak tedy docílím toho, čeho docílit chci. A rozdíl v kvalitě optiky taky hraje mnohem menší roli, než vám bude spousta „fotografických hifistů“ tvrdit. Zas tak zásadní v dnešní době taky není.
Je nesmysl utratit 20 tisíc za špičkový „Lkový“ pevný objektiv se světelností f/1.8, pokud ho pak nebudete umět správně využít a budete s ním dělat fotky, které byste klidně pořídili objektivem za čtvrtinovou cenu a se světelností f/4. A stejným nesmyslem je dlouhé měsíce nebo roky čekat na nějaký úžasný objektiv s pětihvězdičkovýma recenzema, místo abyste si koupili podobný s recenzemi tříhvězdičkovými a třetinovou cenou, protože během těch měsíců či let čekání jste mohli mezitím pořídit neopakovatelné fotografie, které už nikdy nespatří světlo světa.
Ty nejslavnější fotografie světa velice často vznikly technikou, které by se dneska nejedn rádobyodborník vysmál. Kvalita použité techniky obvykle (byť samozřejmě ne vždy) ovlivňuje jen to, jak snadno danou fotografii pořídíte. S lepší technikou to půjde snáz, s horší zkrátka budete muset víc „zabrat“ nebo nějak improvizovat. Ale když je pak dáte vedle sebe, dost možná vůbec nepoznáte rozdíl. A naopak – ona nutnost improvizace a většího úsilí může mít stejně dobře lepší výsledky.
Možná bych jen do tohoto článku nalinkoval (pro toho, kdo by to v horním menu přehlédnul) odkaz na Fotorady, kde se detailně píše, co vše by měl člověk se svým stávajícím objektivem vyzkoušet za psí kusy, než se bude zamýšlet nad koupí dalšího objektivu.
Říkal jsem si, že ty Fotorady jsou na očích dostatečně, ale máš pravdu, ten link tam doplním.