Jako řadu dalších mě včera poměrně nepříjemně překvapil redesign, se kterým přišel Google na své sociální síti Google+. Protože mi přišlo, že v něm celá řada věcí prostě nedává na monitoru desktopu smysl (klíčové věci jsou příliš malé a příliš stranou pozornosti) a Google+ by se mi s nimi používala mnohem hůř, chtěl jsem si vytvořit uživatelský CSS styl pro Operu, který by tento problém napravoval. Netušil jsem sice, do čeho se pouštím a že mi to zabere více než den (pravděpodobně by mi to šlo líp, kdybych se v CSS alespoň vyznal nebo byl třeba dokonce webdesigner), ale nemám ve zvyku před výzvou couvnout. Nakonec se vcelku zadařilo.
Jak styl vypadá se můžete podívat na následujících srovnávacích screenshotech:
Widescreen styl s úzkou chatovou lištou
Widescreen styl s normální chatovou lištou
Rozlišení mého monitoru je 1680×1050 a browser mám, jak už jsem zmínil, maximalizovaný. Celý styl je ostatně víceméně určený spíše pro majitele monitorů s vyšším rozlišením (pokud se tedy ještě dnes dá vůbec třeba právě 1680×1050 označovat za vyšší rozlišení). V rozlišeních nižších než zhruba 1400 pixelů na šířku začínají být výhody použití tohoto stylu spíše kosmetické (o něco širší příspěvky, pár změn v designu).
Styl je samozřejmě čistě experimentální a je pravděpodobné, že při jeho používání narazíte na nějaký menší či větší vizuální problém. O ničem vyloženě fatálním nevím, snažil jsem se pokud možno vše vychytat, ale to samozřejmě mnoho neznamená. Pokud je okno užší než zhruba 1260 pixelů, dojde k „minimalizaci“ pravé fixní lišty s chatem a tím k částečné změně rozvržení stránky. To je standardní chování přímo od Google, nikoliv moje práce – osobně bych minimalizaci chatového okna preferoval jako výchozí stav za všech okolností, ale nebyl jsem ho schopen docílit (a předpokládám, že je toto chování ošetřeno skriptem, nikoliv styly). Jelikož osobně chat v browseru vůbec nepoužívám, alespoň jsem lištu zúžil. Mohl jsem ji úplně vyhodit, ale chtěl jsem ponechat alespoň teoretickou možnost pro použití chatu – lišta je sice úzká, ale podle mého názoru stále použitelná. Edit 14.4. – nyní je k dispozici i verze se standardně širokým chatovou lištou, ale za cenu toho, že tímpádem stream pochopitelně skončí o něco více vlevo než ve verzi s úzkou lištou.
Nejdůležitější prvek na obrazovce, tedy příspěvky samotné, jsou jednak poněkud širší (řídil jsem se svým rozlišením tak, aby byly širší než ve výchozím stavu, ale současně nevznikaly dlouhé vodorovné „nudle“) a jednak nejsou fixně u levého okraje, jako je tomu ve výchozím stavu. Jsou tedy víceméně na prostředku, kam podle mého názoru jakožto primární prvek patří (před úpravou jsem měl přímo uprostřed obrazovky položky „Hot on Google“, které mě nezajímají skoro nikdy, rozhodně ne natolik, aby si zasloužily tak prominentní místo). Majitelé monitorů s hodně vysokým horizontálním rozlišením sice budou mít stále po stranách patrně poměrně hodně volného prostoru, ale snad méně a lépe využitého než v oficiální verzi. Upřímně řečeno nechápu, co Google vedlo k tomu, aby celou obrazovku uspořádali tak nelogicky a tak plýtvali místem. Chtěl bych věřit, že to byla příprava na nějakou další chystanou funkci, ale tak trochu o tom pochybuji – Google poslední dobou návrh UI pro jejich produkty (z mého pohledu) příliš nejde, respektive zaměřují se spíše na přenosná zařízení s dotykovými displeji, a nedivil bych se, kdyby to nevyužité místo skutečně byl záměr.
No a když už jsem si s tím hrál, udělal jsem tam i pár dalších změn, které mi úplně neseděly – například jsem odstranil černé okraje z postů s fotografiemi, ikonu autora příspěvku začlenil do bloku s příspěvkem samotným, ikonku uživatele vedle okna pro napsání příspěvku úplně odstranil (pořád jsem si kvůli ní řádek pro psaní nového příspěvku pletl s dalším novým postem), z „comicsových bublin“ s příspěvky (podle mého názoru hrozně lacinými a nevkusnými) udělal obyčejné boxy a horní černou „Google“ lištu s notifikacemi atd. udělal fixní, čili neodscrolluje pryč, pokud sjedete na stránce někam níž (to mi hodně chybělo).
Styl stáhnete kna následujících odkazech:
Widescreen Google+ pro Operu se starou Google+ lištou
Widescreen Google+ pro Operu s novou Google+ lištou a pro Chrome
Widescreen Google+ pro Firefox
Widescreen Google+ pro Operu s novou Google+ lištou a pro Chrome – normální šířka chatu
Widescreen Google+ pro Firefox – normální šířka chatu
Primárně je styl určený pro Operu 11.6x nebo vyšší, za funkčnost v jiných verzích Opery a v jiných browserech příliš neručím (ale v aktuálním Firefoxu a Chrome vše, zdá se, funguje uspokojivě). Pro Operu jsou verze dvě, jedna je určena pro ty, kteří mají ještě na Google+ starou nofitikační lištu, to znamená pouze úzký černý pruh na horní hraně obrazovky. Druhá je určena pro novou verzi notifikační lišty, tedy tu, která je znatelně širší a skládá se v podstatě ze dvou samostatných lišt (zmíněná úzká černá a pod ní ještě široká šedá s notifikacemi a avatarem). Tato verze je současně kompatibilní i s Chrome.
Podotýkám, že jelikož se mi Google+ přepnul do verze se širokou lištou už i v Opeře, je verze pro úzkou lištu nadále neaktualizovaná, protože ji nemám jak otestovat. Ostatní verze průběžně aktualizuji, pokud mi čas dovolí a někdo mě upozorní na nějaký problém. Číslo verze a základní changelog najdete v hlavičce stylu.
Jak bylo zmíněno, víceméně se očekává, že pokud ho budete chtít používat, má okno vašeho browseru šířku minimálně nějakých 1280 pixelů, raději více. Aplikace stylu je standardní – uložit někam na disk, pravým tlačítkem kliknout na danou stránku (Google+), zvolit „Edit site preferences“ a na záložce „Display“ u položky „My style sheet“ nalistovat uložený soubor se stylem. Ve Firefoxu nebo Chrome musíte styl aplikovat nějak jinak – já používám v obou browserech addon Stylish, ve kterém pak tento styl uplatňuji pro všechny stránky v doméně plus.google.com.
Když mi nahlásíte nějaký objevený problém, možná ho odstraním (budu-li ho schopen duplikovat), ale rozhodně to neslibuji (kromě toho o několika menších vím, ale prostě se mi je už nechtělo řešit). Možná udělám ještě i zmiňovanou modifikovanou verzi zcela bez chatového okna, ale ani to raději neslibuji. Edit 14.4.: Ale udělal jsem alespoň verze s normální šířkou chatového okna, pro ty, kteří ho používají a moje původní úprava je pro ně příliš úzká.
Mimochodem, v souvislosti s redesignem Google+ se jako obvykle (v minulosti třeba u opakovaných redesignů Facebooku nebo Twitter) objevily hlasy, kritizující ty, kterým se redesign nelíbí. Nejčastějším argumentem v takových chvílích bývá něco ve stylu „lidi jsou prostě pořád nespokojení a bojí se změn, dožadují se předchozí verze, ale za pár dní si zvyknou“. Domnívám se, že tahle argumentace je hrozně laciná a mylná. Ano, samozřejmě se najdou tací, kterým prostě vadí jakákoliv změna a i kdyby se změnilo všechno k lepšímu, stejně budou brblat a chtít zpátky původní verzi. To ale rozhodně neznamená, že každý, kdo je nespokojený, automaticky patří do této skupiny. Domnívám se dokonce, že minimálně v případě tohoto redesignu Google+ byla zmíněná skupina v naprosté minoritě, protože výhrady, které padaly, prostě dle mého názoru dávaly smysl a často byly dost konstruktivní. Mám současně (jako někdo, kdo kritizuje poměrně často) dojem, že odmávnout kritizujícího s tím, že je jeho názor nezajímavý, je velká chyba, protože dotyčný evidentně byl s něčím nespokojený a tudíž stojí za to si alespoň poslechnout, s čím a proč. Zejména na síti plné programátorů a webdesignerů mě takový postoj ke kritice poněkud překvapuje – pokud budu názory nespokojenců, zejména je-li jich tolik jako v tomto případě, poslouchat a přemýšlet o nich, mohu je jako webdesignér nebo programátor v budoucnosti využít ve své vlastní práci.
Posměšně se říká, že Češi všechno jenom kritizují a na všechno jsou dokonalými odborníky. Mnohdy je to samozřejmě pravda a názor kritizujícího je zhola nepoužitelný. Ale skoro začínám mít dojem, že to v jiných lidech vyvolává nebo posiluje „alergii na kritiku“, kdy jakékoliv výhrady buď zcela ignorují, nebo se jim vysmívají. Pixy včera na Twitteru napsal cosi o tom, že v případě UX designerů je úplně běžné, že „firma zaměstná špičkového odborníka a všichni mu začnou radit a předělávat jeho práci“. Nemám tušení, zda se Pixyho poznámka týkala přímo redesignu Google+. Myslím ale, že to není výsada pouze UX designerů – přesně tohle bylo jedním z důvodů, proč jsem profesionálně seknul s IT. A důvody to byly z obou stran téhle barikády – jednak jsem byl nucen spolupracovat s drahými a „špičkovými“ odborníky, kteří naprosto běžně nebyli schopni odvést svou práci správně (a při jakékoliv výtce kolem sebe jenom vztekle mávali diplomy, certifikáty a referencemi významných klientů) a pak musel přijít někdo sice méně „špičkový“, ale zato podstatně fundovanější a práci po nich předělat. Svět bohužel totiž není dokonalý a ne každý špičkový odborník skutečně špičkovým odborníkem je. A pak jsem samozřejmě také běžně zažíval to, že mi uživatelé zasvěceně radili a nezřídka i nařizovali, jak mám svou práci dělat podle nich (a nezřídka se našel i nějaký, který si na mě stěžoval nadřízeným proto, že jsem jeho „instrukcí“ nedbal, protože byly chybné, a problém vyřešil po svém). Takže si skutečně nemyslím, že tohle je nějaká specialita UX designu, ať z té či oné strany. Je tu ale ještě jedna věc, zásadnější, která navazuje právě na otázky reakcí na kritiku: nabízí se totiž otázka, zda je nějaký takový špičkový odborník skutečně tak špičkový, když proti sobě dokáže svým výtvorem poštvat velkou část těch, pro které má být jeho práce určena. Ona je totiž hranice mezi nepochopeným géniem a prachobyčejným neumětelem často velice tenká…