Z článku o videokartách z posledního Levelu (autor Zdeněk Obermaier):
Vysvětleme si to na příkladu filmu v kině, většina z nich je promítána s frekvencí 25 snímků za vteřinu. Toto je nejnižší možná hranice, kdy běžný člověk vnímá obraz a dění na plátně jako plynulé. Proto ani hry by s jejich fps nikdy neměly spadnout pod tuto úroveň a to je velmi důležité. U počítačových her, kdy hráč sedí blízko monitoru, se za ideální snímkovou frekvenci považuje 40 fps. Od této úrovně již každý vnímá hru jako zcela plynulou a další zvyšování fps se již nijak na lepším prožitku neprojeví. Tato hranice se ale nedá aplikovat pro všechny hry, například u Counter-strike je vzhledem k extrémní rychlosti reakcí nutná i vyšší úroveň fps. Ideální hladinu udávají profi hráči nad 150 fps. Záleží také na konkrétní hře, adventura se statickým obrazem nepotřebuje 100 fps, ale stačí jí i 30 fps. Kdežto frenetická akce v první osobě by s takovým fps byla viditelně trhaná.
Proč ty bláboly někdo píše, a ještě hůř, proč je vůbec někdo otiskuje? Nejenom, že v tom jsou faktické chyby, ale navíc si to i při rozsahu pár vět navzájem odporuje…
Kdo to vyplodil?
Pravda, zapomněl jsem napsat (a chtěl jsem). Jakýsi Zdeněk Obermaier.
Neznám, naštěstí.
Zdravim.
Nechci vyvracet to ze 60fps bude vnimat clovek plynuleji, nez 24. Jestli to tak je nevim a je dost mozne ze je to blud. Jen bych mel trosku vyhradu k tomu, jak je prezentovan minuly prispevek na toto tema. Z neho by se mohlo zdat, ze 24fps video je tak neplynule, protoze 24fps je malo. Nikdo se ale nezminuje, jak dulezity vliv ma na tento vjem zobrazovaci zarieni (monitoru), respektive pomer jeho obnovovaci frekvence vuci frekvenci zdroje obrazu.
Jak dulezitou roli tento pomer hraje pri posuzovani plynulosti sel lze presvedcit, porovnanim videi ze stranky http://spng.se/frame-rate-test/. Na 60Hz dipleji doporucuji porovnat treba 60fps a 50fps video. Nebo pokud to diplej umoznuje, prepnout ho na 75Hz a znovu pustit 60fps video. Rozdil v plynulosti je podle me obrovsky.
Vice informaci o teto problematice se lze docist z readme souboru DirectShow filtru ReClock.
Jeste mala oprava. Kdyz ze zacatku mluvim o bludu, mam na mysli tvrzeni ze „lidske oko nerozlisi vic nez 24 fps“. To mi tam nejak vypadlo ;)
Přiznávám, že mi poněkud uniká pointa, respektive se tu volně zaměňuje „plynulost“ animace s „rovnoměrností“ konstantního pohybu. Ano, obnovovací frekvence bezpochyby vliv má, ale ani ne tak na plynulost pohybu, jako na jeho rovnoměrnost (což právě demonstrují zmíněná videa). Pokud budu sledovat na 60Hz displeji testovací video s 60fps, samozřejmě se ta čára v něm pohybuje naprosto rovnoměrně, protože je obnovovací frekvence displeje dělitelná snímkovou frekvencí videa beze zbytku. Stejně tak působí na 60Hz displeji naprosto rovnoměrně pohyb čáry ve 30fps videu, ze stejného důvodu. Naopak v případě 50fps videa se čára na 60Hz displeji zdánlivě nepohybuje rovnoměrně, protože je zkrátka do 60Hz potřeba „natáhnout“ 50fps, což lze udělat jedině tak, že se buď některé snímky videa zobrazují vícekrát, nebo se provádí nějaká složitější interpolace (sotvakdy realtime). To je ale problém spíš při záznamu a přehrávání videa s pevnou framerate, viz třeba klasické problémy s převáděním videa mezi filmovým pásem, PAL a NTSC. A to je koneckonců i hlavní důvod existence ReClocku – upravuje prostě framerate videa tak, aby bylo přehráváno framerate, kterou lze obnovovací frekvenci monitoru dělit beze zbytku. Samozřejmě na úkor toho, že video celkově zrychlí nebo zpomalí (jinou možnost ani nemá). Což má zase samozřejmě vliv na zvukovou stopu (podobně jako v případě přehrávání filmů z kina v PAL vysílání). Grafiky s proměnnou framerate, generované v reálném čase (= zejména her) se tohle ale týká spíš okrajově – situace, kdy lze obnovovací frekvenci monitoru celočíselně vydělit framerate, jsou spíš vzácné, a především přinejmenším v případě PC nemůže autor hry dopředu vědět, jakou obnovovací frekvenci bude uživatel používat.
Tak či onak je i u toho 50fps a 60fps videa, o 30fps nemluvě, postřehnutelný rozdíl v celkové „plynulosti“ té animace. Z pochopitelného důvodu – ta čára v nich se pohybuje vždy shodnou rychlostí, ale v případě 60fps videa její pohyb „dokumentuje“ vyšší množství snímků => pohyb se jeví jako plynulejší. A motion blur, který by to do značné míry zamaskoval, ta videa zkrátka neobsahují.
To ale skutečně blábol je. Respektive je zakopaný pes v tom, že se to takhle stručně řekne a nezmíní se, co se tím „nerozliší“ vlastně má namysli.
Uf, jde o reakci na
Jeste mala oprava. Kdyz ze zacatku mluvim o bludu, mam na mysli tvrzeni ze “lidske oko nerozlisi vic nez 24 fps”. To mi tam nejak vypadlo ;)
se mi tam stihl Case vmezeřit.