Jelikož mi to nedalo, pokusil jsem se udělat ještě jednou celý nedávný test dema Crysis pod různými operačními systémy. Tentokrát jsem využil zabudovaného benchmarkového batche, takže mám k dispozici mnohem přesnější výsledky. Benchmark se skládá se čtyř „průletů“ první úrovní (v případě dema i jedinou). Hodnoty, uvedené v tabulce, jsou aritmetickým průměrem všech čtyř průchodů (první je vždy o poznání pomalejší než zbylé tři). Nastavení detailů High, rozlišení 1680×1050, Radeon HD3870, Athlon X2 4400+, 4GB paměti.
Pro zajímavost jsem udělal ještě menší srovnání běhu hry s detaily na Very high, což je režim, původně dostupný pouze v DirectX 10 režimu a tedy pouze na Vistě, nicméně několika jednoduchými úpravami se dá zprovoznit i v režimu DX9.
Z výsledků je jasně vidět, že pokud Crysis ve Vistě spustí nic netušící uživatel s uvedeným nastavením ve výchozím režimu (hra se 64bitovým klientem příliš nechlubí a DirectX 9 režim je ve Vistě dostupný pouze spuštěním s dodatečným parametrem), poběží mu hra v průměru o 4 fps pomaleji, než by mu běžela ve Windows XP. To se může zdát jako zanedbatelné, ale je třeba si uvědomit, že vzhledem k tomu, v jakých hodnotách se pohybujeme, se jedná o nějakých 16%, a to už zase tak zanedbatelné není. Použití 64bitového klienta a/nebo DX9 režimu sice rozdíl sníží, ale stále je detekovatelný. Celý test má navíc jeden problém – až pozdě jsem si uvědomil, že jsem měl test provádět raději v nějakém přijatelnějším nastavení, v 1680×1050 High totiž už do hry až příliš zasahuje limit výkonu grafické karty. To je vidět zejména na výsledcích z XP x64, kde v podstatě není rozdíl mezi 32bitovým a 64bitovým klientem, přičemž v nižších nastaveních a rozlišeních tam rozhodně rozdíl je. Krom toho se na nižších úrovních detailů ztráta výkonu ve Windows Vista projeví ještě výrazněji – při hraní plné hry jsem se nezřídka setkal se situacemi, kdy rozdíl 32bitů-Vista a 32bitů-XP x64 činil okolo 10fps (samozřejmě ve prospěch XP) a to už opravdu není zanedbatelné číslo!
A pokud by se zdálo, že je to záležitost čistě Crysis, není tomu tak. Testy v CMR:Dirt a NFS: ProStreet, které jsem dělal také, jsou ještě výmluvnější. Jakmile bude čas na jejich zpracování, zveřejním je tu také.