O víkendu jsem narazil na svým způsobem zajímavou otázku – jak by měla vypadat kvalitní fotografie z dovolené? Fotka, která vám bude dokumentovat místo, kde jste byli, zaznamená vzpomínky, a která bude současně vypadat dost dobře na to, abyste ji chtěli ukazovat druhým?
Nabízím tedy dvě varianty téže fotky:
Dlužno dodat, že pro posuzování fotografií je klíčová kvalita monitoru a jeho nastavení. Jako velmi základní pomůcka může sloužit tento kalibrační proužek – měly by na něm jít od sebe rozlišit všechny stupně, přičemž poslední černá by měla být skutečně černá a poslední bílá samozřejmě zcela bílá. Rozdíl mezi políčky by měl být ve všech částech proužku rovnoměrný. Jinak se může snadno stát, že vám některá z uvedených fotografií přijde příliš tmavá, příliš světlá a podobně.
Zcela záměrně nebudu uvádět, která z těch dvou variant připadá jako „fotka z dovolené“ lepší mně. Jakou fotku z dovolené byste chtěli vy? A nebo B?
Kdybych to měl vyjádřit nejpřesněji, volil bych variantu „A a půl“. Tedy něco na půl cesty mezi oběma variantami. Ta první má takovou celkovou lehkou zašedlost a taky vyblitou barvu nebe a moře, ale varianta B vypadá hrozně nerealisticky, jak z reklamy nebo z krabičky od Barbie. Varianta B na mne působí místy až nepříjemně, tak jakoby ostře, nemám z ní dobrý pocit. Barevnost Béčka je hrozně studená, barevná studenost moře a nebe je jakoby v rozporu se zachyceným letním dnem. To je možná to, co ve mně vyvolává ten divný pocit. Koukám na letní fotku a jde z ní na mne chlad.
Barevnost Áčka je o poznání teplejší, jenže s tím jde ruku v ruce mnou zmiňovaná vyblitost modré barvy. Kdyby se podařilo udělat kompromis, bylo by to nejlepší.
Trochu nepříjemně na mne z Béčka působí i to zostření. Nevím, jestli to bylo prohnáno přes nějaký zostřovací filtr nebo jestli jde jen o přirozený vedlejší efekt barevných úprav, ale ta lehká rozmázlost Áčka je mi na oči příjemnější. Protože u fotek z dovolené není nutné, abych rozlišil jednotlivé olivy na olivovnících, ale aby na mne z té fotky dýchla atmosféra. Aby to nebylo sterilní a příliš dokonalé, ale abych se nad tou fotkou zasnil a zavzpomínal si, jaké to tam bylo (nebo kdybych koukal na cizí fotku, tak abych zatoužil tamější kraj taky navštívit).
Presne tak, taky bych volil variantu mezi A a B. Acko ma strasnej sedej zavoj a Bcko zase neprirozenej kontrast a ostrost.
P.S.: I kdyz bych se spis priklanel k A… V primym porovnani pusobi dost sedive, ale kdyz se na ni chvili koukam a neprepinam, tak je lepsi…zvlast ten kostel vypada prirozeneji.
Acko. Pusobi na me vernejc (ackoli samozrejme nevim, jak to vypadalo ve skutecnosti) a prirozenejc. Nejakej lehkej sedej zavoj (nebo tu neostrost nebo co) vnimam jenom na pevnine (a jenom v porovnani) a modra mi nepripada vubec vyblita, ale strasne pekna (hlavne ta na mori; naopak obloha na becku uz mi prijde jedovata).
Realite je bliz A, jiste, ale fotka z dovolene, pro ukazani kamaradum, babickam atd., samozdrejme B, protoze je pro nefotografa zajimavejsi. Nechteji „dobre“ udelane fotky, chteji pohlednice, kde jde hlavne o zajimavou kompozici a „krasne“ barvy.
Přesně jak píše Scalex.
Je zajímavé sledovat, jak rozporuplné jsou názory. Například Scalexovo „B je moc studené“. Už jsem se setkal i s názorem přesně opačným. Stejně tak třeba ta vyblitost nebo šedivost A, což je ale vidět i tady.
V zásadě mám dojem, že z toho v průměru vychází potvrzení toho, že jediný „správný“ vzhled určuje autor.
No to, že některé barvy jsou označené za teplé a některé za studené, to je objektivní a měřitelný fakt. Na těch dvou fotkách se skutečně nejvíc ze všeho liší barevná teplota, zejména je to vidět na velkých plochách – na nebi a na vodě. Když jsem mluvil o teplotě, měl jsem na mysli hlavně barevnou teplotu.
Je jasné, že někomu zase ta zašedlost Áčka může evokovat sychravější počasí, zatímco jasná modř Béčka pro něj odpovídá krásnému a jasnému letnímu dnu.
Ano, samozřejmě, že mluvím(e) o BAREVNÉ teplotě.
I když jsem si teď ještě uvědomil, že v tom hraje velkou roli nastavení barevné teploty monitoru. Za sebe musím říct, že mi (barevně) studená nepřijde ani jedna z těch dvou variant, nicméně já mám nastavenou na monitoru pro zpracování fotografií doporučovanou barevnou teplotu 6500K. Plus samozřejmě to, jestli je monitor CRT nebo LCD a podobně.
hmm, nějaká přednastavená hodnota cool, kolik to je, nekoumal jsem
Cool bývá něco kolem 9300K. U LCD, zejména levnějších, je ovšem taky třeba ten problém, že nižší barevná teplota je na nich často dost hrozná na pohled (nemluvě o tom, že když si jeden najednou přepne monitor z 9300 na 6500, tak mu připadá příšerně do červena i tak, než si na to zvykne, což nějakou dobu trvá – já to kdysi řešil několika mezistupni)
No znáš moje nastavení, jak je tam něco vidět, tak jsem nesvůj. :)
Varianta A mi nepřijde vůbec vyblitá nebo zašedlá. Ano, v porovnání s B tak může působit, ale ta B na mě nepůsobí přirozeně. Tedy za sebe říkám A.
Nicméně je A šedivé naprosto děsivě (záměrně).