Pokračování nekonečné série Colin McRae Rally mělo původně vyjít pouze na next gen konzole, ale nakonec dorazilo i na PC. A děly se věci…
Tak předně – protože Colin McRae už v zásadě příliš nezávodí, ve hře se vyskytuje jen jeho jméno. Jednou na krabici, jednou přímo ve hře, kde jeho jméno nese jeden z vašich soupeřů. To je všechno, nijak jinak se s ním ve hře setkat nelze. Stejně tak je pryč jeho dlouholetý navigátor Nicky Grist (ten se ve hře neobjevuje vůbec nijak). Celá hra také ztratila „evropský“ nádech a jde do značné míry o americký titul, kterým vás provádí správně americkým „cool“ stylem americký závodník Travis Pastrana (převážně motokrosař). Způsob komunikace hry s hráčem bude asi pro mnoho lidí poměrně velkým šokem – když spolujezdec před startem poprvé oznámil „knock’em dead, tiger“, spadla mi brada a musel jsem si ověřit, zda jsem skutečně mimoděk nespustil Spider-mana. Stejně tak je poměrně časté, že jste familiárně oslovováni „dude“, „man“ a podobně. A konečně ještě jedna „památná“ hláška – když jsem se dozvěděl, že mi v nastavování auta můžou Travis a spolujezdec radit, pokud stisknu patřičné tlačítko pro vyvolání nápovědy, bylo to doplněno poznámkou ve stylu „come on, press that sucker, you know you want to“. Prostě pokud někdo čeká seriózní a profesionální styl předchozích her, bude velice překvapený.
Amerikanizace měla vliv i na styl závodění. Celá hra svým stylem připomíná letité Rally Masters. Zatímco v dřívějších dílech série šlo víceméně o čisté rally, tady je všechno jinak a rally je tu spíš jen jako doplňková disciplína. Větší důraz je kladen na skupinové závody – ty tu zastupuje autocross (klasický, s buginami, i americký s jakýmisi nedorostlými monster trucky), rallycross (okruhová kombinace jízdy po asfaltu a šotolině) a závody zvané ‚rally raid‘ – jsou víceméně podobné jako klasický autocross, ale jede se jen jeden šotolinový okruh, který je podstatně delší než v rallycrossu a naviguje vás po něm spolujezdec. Na pomezí stojí takzvaný ‚crossover‘, což není nic jiného, než klasické super special erzety z rally, kdy jedou dva soupeři proti sobě po ‚křížené‘ trati. No a pak tu zbývají dva režimy, ve kterých je hráč na cestě sám – klasická rychlostní zkouška rally, která se jede podle poznámek spolujezdce, a závody do vrchu, kdy jedete úplně sami. Zejména to poslední je velkým lákadlem Dirt – obsahuje totiž i snad první počítačové zpracování legendárního závodu do vrchu na Pikes Peak (nedá mi to, abych v této souvislosti nelinkoval neméně legendární záznam jízdy Ariho Vatanena právě z Pikes Peak – kdo nezná, VŘELE doporučuji!)
Po herní stránce není s žádným ze zmíněných režimů větší problém – auta se chovají vcelku slušně uvěřitelně (rozhodně líp, než bylo poslední dobou v sérii CMR zvykem) a to je doplněno i poměrně zdařilým forcefeedbackem, který nepřekáží, ale naopak dodává další informace o chování auta (opět rozhodně lepší než parodie na feedback, která byla v posledních letech v CMR normální). Jednu výtku bych ale měl – jak je už u CMR nechvalným zvykem, při navigované jízdě přicházejí spolujezdcovy instrukce někdy skutečně velmi pozdě a není až tak výjimečné, aby hlásil zatáčku v okamžiku, kdy už v ní jste.
Problémy ovšem (jak je opět u Codemasters zvykem) nastávají po technické stránce. Hra je, jak bylo zmíněno, určena pro next gen konzole. PC verze k tomu přistoupila poměrně nekompromisně a její hardwarové požadavky tomu odpovídají. Minimální požadavky jsou 1GB RAM, Athlon 64 3000+ a grafická karta podporující Shader Model 3.0. Doporučené jsou pak 2GB paměti, 3GHz dual core procesor a karta na úrovni GeForce 8800. Což je docela drsné.
Hra nicméně díky takto vysokým nárokům vypadá skutečně nádherně, asi nejrealističtěji, co jsem kdy u hry viděl (byť občas to autoři s těmi vizuálními efekty opravdu přehánějí). To se jí skutečně nedá upřít. Velký podíl na tom má velice realisticky působící motion blur, viditelný i na screenshotu nahoře, který se chová skutečně tak, jak by měl, nikoliv jako rozmazání okrajů obrazovky a podobně, jak byl motion blur ve hrách donedávna prezentován. Ovšem druhá strana mince je horší. Moje sestava se víceméně rovná minimální požadované (a nemám dojem, že by to byl až TAK slabý počítač, uchodil jsem na něm uspokojivě leckterou náročnou hru) a je to znát. Závody, ve kterých se jede o samotě, není problém rozchodit na uspokojivé framerate v 1024×768 i s průměrně nastavenými detaily (800×600 pak zajistí skutečně bezproblémovou plynulost a přesto hra vypadá pořád velice dobře). Kamenem úrazu jsou ale ‚kolektivní‘ disciplíny typu autocross nebo rallycross. Tady se hra i s minimálními detaily opravdu plazí a její rychlost se pohybuje na hranici nehratelnosti. Je přitom smutnou skutečností, že například v mém případě to není problém grafické karty (GeForce 7600GS) – změna rozlišení nemá na pomalost hry valný vliv. Problémem je, jak se zdá, klasická bolest Codemasters – naprosto neoptimalizované zpracování zvuku. Už předchozí verze CMR tímhle neduhem trpěly – bez zvuku běžela hra často až o polovinu rychleji. Nejinak je tomu i v případě Dirt – pokud hru spustíte poté, co ve Správci zařízení zakážete zvukovou kartu, dočkáte se rázem i ve skupinových závodech bez větších problémů dvojnásobné framerate (a že mezi 15fps a 30fps je rozdíl zatraceně znát). Na problémy se zvukovými rutinami ukazuje i to, že ve většině případů se hra po zapnutí hardwarové akcelerace zvuku zpomalí (zkušenost mnoha lidí na diskusních fórech) a nejlépe běhá se softwarovým zpracováním zvuku (ačkoliv i ta připravuje plně prostorový zvuk a logicky by měla být výpočetně náročnější). A aby toho nebylo málo, zapnutí force feedbacku si samozřejmě svou část výkonu také ukousne.
Smutné na tom všem je, že podobné problémy se objevují takřka na všech sestavách – i lidem, kteří jsou vybaveni výkonnými procesory, dostatkem paměti a GeForce 8800GTX, padá ve skupinových závodech framerate často na hranici hratelnosti (a závistivě pokukují po Xboxu 360, kde Dirt běhá mnohem plynuleji). Codemasters slibují další patch (i přes krátkou dobu od vydání již druhý), takže je otázka, jestli se něco nezlepší, ale kdo ví…
Tak či onak, minimálně rally a závody do vrchu jsou v CMR: Dirt velice zdařilé a velice hratelné a ve spojení se skutečně next gen prezentací mohu i tak doporučit.
75 %